Antimobbestrategi

Vores børn og unge er visiteret til Engskolen på grund af indlæringsvanskeligheder,  fordi de har autisme eller ADHD. For nogles vedkommende er der tale om en kombination af flere af dem.

Det betyder at børnene er senmodnede, at mange af eleverne har svært ved af aflæse ansigtsudtryk og mimik, og derfor kan de ofte ikke se, om den anden er ked af det, bange, vred osv.

De fleste er også udfordrede i forhold til at forstå og aflæse hvad der foregår i et rum eller når en gruppe mennesker er sammen. De forstår ikke usagte spilleregler, hentydninger, ironi og de har svært ved at reflektere sig frem til ”hvad der nok” er på spil. Og mange har svært ved at se deres egen andel i konflikter. De kan f.eks. synes, at det de selv siger ”jo bare er for sjov”, men de bliver meget ulykkelige, når en anden siger noget lignende til dem, for nu er det ikke spor sjovt.

På Engskolen tænker vi:  Alle børn gør det rigtige, - hvis de kan.

Det betyder i praksis, at det både er mobber og den mobbede, der har brug for hjælp, når mobning finder sted.

På Engskolen tænker vi endvidere, at alt hvad vores børn skal lære, skal vi gøre til genstand for en planlagt pædagogisk aktivitet. Derfor har både den mobbede og mobberen brug for, at vi hjælper ham/hende med at erhverve sig kompetencer til at komme ud af den uhensigtsmæssige relation.

Du kan læse hele Engskolens antimobbestrategi i den vedhæftede PDF herunder