Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbestrategi

Vores børn og unge er visiteret til Engskolen på grund af indlæringsvanskeligheder, fordi de har autisme og/eller ADHD. For nogles vedkommende er der tale om en kombination af flere af dem.

Det betyder, at børnene er senmodnede, at mange af eleverne har svært ved at aflæse ansigtsudtryk og mimik, og derfor kan de ofte ikke se, om en anden er ked af det, bange, vred osv.

De fleste er også udfordrede i forhold til at forstå og aflæse, hvad der foregår i et rum, eller når en gruppe mennesker er sammen. De forstår ikke usagte spilleregler, hentydninger, ironi og mange har svært ved at reflektere sig frem til ”hvad der nok” er på spil. Endvidere har mange svært ved at se deres egen andel i konflikter. De kan f.eks. synes, at det de selv siger ”jo bare er for sjov”, men de bliver meget ulykkelige, når en anden siger noget lignende til dem, for nu er det ikke spor sjovt.

 

På Engskolen tror vi på, at:  Alle børn gør det rigtige, hvis de kan.

 

Det betyder i praksis, at det både er mobber og den mobbede, der har brug for hjælp, når mobning finder sted.

På Engskolen tænker vi endvidere, at alt hvad vores børn skal lære, skal vi gøre til genstand for en planlagt pædagogisk aktivitet. Derfor har både den mobbede og mobberen brug for, at vi hjælper ham/hende med at erhverve sig de nødvendige kompetencer, der skal til for at indgå i en hensigtsmæssig relation til andre.

 Du kan læse hele Engskolens antimobbestrategi i den vedhæftede PDF herunder

Dokumenter