Engskolens madskole

Engskolens Madskole åbnede i januar 2011 og har lige siden starten været en succes både blandt eleverne og personalet.

Skolens kok tilbereder hver dag et sundt, økologisk og lækkert frokostmåltid, som spises i de 2 store spiserum i kælderen fra kl. 11.00 til kl. 12.30. Alle skolens elever spiser her sammen med deres lærere. Der er plads til ca. 60 personer i vores spiseområde og da vi er 135 + voksne, kommer vi til at spise forskudt og holde forskudte frikvarterer.

Eleverne i gruppe-ordninger spiser i egne lokaler.

Måltidskultur og måltidsfællesskab

Hele klassen spiser sammen – også børn med madpakker hjemmefra. Klassens lærere er de voksne værter ved spisnin­gen. Vi spiser sammen med børnene som et led i arbejdet med børnenes maddannelse og det at skabe et godt måltidsfællesskab.

Børnene vil blive udfordret smagsmæssigt og forhåbentligt få en masse mod på at prøvesmage ny mad, men vil stadig have mulighed for at kunne spise sig mætte.

Det er et vigtigt led i maddannelsen og i opbygningen af en god måltidskultur, at vi arbejder bevidst med at skabe en god og hyggelig stemning omkring spisningen. Det tager tid at udvikle gode traditioner for dette, og vi skal alle øve os. Men at spise af rigtigt service, at vi spiser sammen og taler med sidemanden, at der er voksne værter, at der holdes bordskik og at maden appellerer til sanserne, er alt sam­men en del af det måltidsfællesskab, vi vil opbygge

Vi synes det er vigtig at eleverne får ejerskab, glæde og ansvarsfølelse i forhold til madskolen og vil i høj grad satse på at inddrage madlavning, madglæde og forskellige madkulturer i skolens undervisning ved hjælp af tværfaglighed og temaarbejde. F.eks. kunne man forstille sig en temauge med udgangspunkt i forskellige landes madkulturer, som blev afsluttet en stor buffet med al det lækre mad vi havde lært om i ugens løb.

Elever i køkkenet - hvordan?

Til at starte med vil det primært være vores Kok, der laver dagens måltid.

Men med tiden er det meningen, at skolens elever skal være med i køkkenet og hjælpe med til at tilberede den dejlige mad. Mellemtrin og udskoling vil være primære målgruppe, men periodevis vil ind­skolingen deltage, f.eks. i venskabsordninger, temauger, projekter mm.

• Fra 5.kl-10.kl har hver klasse 3-4 uger i køkkenet hvert år.
  • Eleverne deles i mindre hold, og hvert hold deltager en uge, således at jeres barn kommer til at være en uge i køkkenet om året.
  • Undervisningen i klassen skal i denne periode tilrettelægges efter, at eleverne på skift er i køkkenet, og at der samtidig er færre elever i klassen.

Eleverne skal først og fremmest inddrages i det håndværksmæssige arbejde i køkkenet og det praktiske ar­bejde omkring tilberedning og servering samt have medindflydelse på menuplanlægningen, men efterhånden som de bliver ældre, stiger ansvar og indflydelse. Oprydning og rengøring hører også til arbejdet i køkkenet.

Hygiejnen er altafgørende, hvorfor alle elever gennemgår hygiejnekursus inden de skal i køkkenet.

Mad og pris:

Al maden laves fra bunden og er fortrinsvis økologisk. Dagens måltid koster 23 kr., og der betales forud for en måned ad gangen.  Betaling foregår via følgende hjemmeside:

www.skolemad-klub.kk.dk

Det er vores ønske at bespise så mange som muligt, så vi har stor interesse i at holde prisniveauet nede for at give alle mulighed for at deltage.

Husk at der er mulighed for at søge tilskud fra Københavns kommune via et ansøgningsskema, som udleveres fra kontoret.

Vi serverer dejlig varieret mad, med hensyntagen til forskellige behov – eksempelvis fødevareallergi og religion.

God appetit