Engskolens pædagogiske tilgang er en ”Low Arousel” tilgang. Vi arbejder ud fra en grundforståelse af, at alle børn gør det, så godt de kan, at de gerne vil gøre det, vi forventer eller udtrykker ønske om, hvis de er i stand til det.
Derfor er det de voksnes opgave at sikre, at struktur, rammer, understøttelse og hjælp er tilrettelagt, så hver enkelt barn kan opleve at slå til.
Hvis et barn således reagerer voldsomt, hvis et barn afviser at deltage i den planlagte aktivitet, eller hvis et barn har svært ved at gå i skole, så er det den voksnes ansvar at skabe en ramme, der gør det muligt at være med.
Det kan også betyde, at vi som voksne i perioder må sænke niveauet, således at vi møder barnet der, hvor det har mulighed for at mestre og opleve at slå til, således at barnet hele tiden er i ro og har overskud, fordi vi ved, at først da er man i trivsel og personlig, social og faglig i udvikling.
Når barnet har fundet roen og er i trivsel, er det den voksnes opgave igen at stille krav og passende udfordringer, og sikre at der hele tiden arbejdes i barnets nærmeste udviklingszone.