Engskolens DNA

Engskolen er en specialskole beliggende i hjertet af Vesterbro i København. Engskolen er normeret til 130 børn. Engskolen har eksisteret i over 100 år – først som hjælpeskole – sidenhen som specialskole.

På Engskolen underviser vi børn, der har så stort et behov for specialundervisning og specialpædagogisk bistand, at det svært for dem at trives og udvikle sig i de almene skoler. Eleverne kommer til skolen med vidt forskellige forudsætninger på de intellektuelle, følelsesmæssige, motoriske og sociale områder. På Engskolen går der børn fra hele København – de fleste kommer dog fra Vesterbro, Kgs. Enghave og Valby.

I samråd med forældrene og det pædagogiske personale i børnehaven eller skolen visiteres eleverne til specialskole via psykologen. På Engskolen sammensætter vi klasserne efter alder, men med et stort fokus på socialt samspil og mulighed for venskaber børnene imellem.

På Engskolen følger vi folkeskoleloven og underviser i de samme fag og med det samme timetal som på de almene skoler. På Engskolen har vi en lærer- og pædagognormering, der gør, at vi har mulighed for at tilrettelægge undervisningen med udgangspunkt i det enkelte barns behov. Vi har mange gode og lyse lokaler og er netop blevet helhedsrenoveret, hvor hovedfokus var på at optimere børnenes arbejdsmiljø.

Engskolen er en specialskole, hvor:

• Alle børn på skolen har indlæringsvanskeligheder, udviklingsforstyrrelser eller andre særlige behov
  • Der tages udgangspunkt i det enkelte barns særlige behov og faglige niveau, når undervisningen planlægges
  • Der udarbejdes individuelle undervisningsplaner samt årsudtalelser hvert år
  • Alle lærere og pædagoger er videreuddannet inden for specialpædagogik
  • Vi sammensætter faste lærer- og pædagogteams omkring hver enkelt klasse og har et stærkt fokus på, at tryghed og trivsel går forud for læring og udvikling
  • Vi sammensætter klasser efter alder – men også med hensyntagen til muligheden  for at danne venskaber
  • Kontaktlæreren afholder hver uge en personlig elevsamtale med det enkelte barn, hvor der både er fokus på trivsel og læring

På Engskolen har vi også en gruppeordning for elever med autisme/ADHD. I dette undervisningstilbud er al undervisning tilrettelagt under særlig hensyntagen til elever, der på grund af autismespektrumsforstyrrelse ikke profiterer af at modtage undervisning i et almindeligt undervisningstilbud. Lokalerne er indrettede til at kunne imødekomme de specialpædagogiske behov for lige netop denne elevgruppe. Dette gælder muligheden for både at arbejde i grupper samt mulighed for afskærmning for det enkelte barn. I gruppeordningen er dagen bygget op omkring en tydelig struktur, og dagsskemaet gøres visuelt ved brug af piktogrammer og personlige tavler.

På skolen har vi både en KKFO og en klub, hvor alle børn kommer fra Engskolen. Pædagogerne fra KKFO´en og klubben er tilknyttet hvert sit klasseteam og er sammen med børnene både i undervisning og fritid. Det giver tryghed for børnene og skaber gode overgange mellem skole og fritid. Skole og fritid er knyttet tæt sammen og fungerer i det daglige som et helhedstilbud. Eleverne i gruppeordningen går i KKFO i egne lokaler.

På Engskolen er alle ansatte 100 % dedikerede omkring én ting – at skabe den allerbedste dag for det enkelte barn – hver dag.  Skal vi lykkes med dette, har vi brug for hjælp fra jer forældre. Vi prioriter derfor vores samarbejde med forældrene højt på Engskolen.