Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skole-hjem-samarbejde

   Principper for skole/hjem samarbejdet på Engskolen                 

På Engskolen arbejder vi vedvarende med at skabe et stærkt og godt skole-hjemsamarbejde til gavn for skolens børn og deres personlige, sociale og faglige udvikling. Skole/hjem-samarbejdet er et bærende element i skolens, klassernes og gruppernes fællesskab samt i fritidstilbuddet – og et bærende element i elevernes udvikling og læring. Et godt og trygt socialt liv i klassen, på skolen og i fritiden, er vigtigt for at lære.

Alle forældre kan bidrage positivt til, at deres børn får en god skolegang.

Derfor arbejder vi med en høj grad af inddragelse, samtidig med at vi tager ansvaret for hele barnets dag, når de er på skolen og i fritidstilbuddet.

 

Skole-hjemsamarbejdet skal understøtte at:
  • Forældre ses som en ressource i forhold til samarbejdet om deres barn.
  • Forældrene involveres i skolens og elevernes hverdag.
  • Forældrene får medansvar for deres barns skolegang og fritidstilbud.
  • Forældrene får tilstrækkelig information til at kunne være en aktiv part i børnenes læring, trivsel og udvikling.
  • Forældrene får medindflydelse på deres børns skolegang ved f.eks. at være med til at sætte mål for elevens personlige og sociale udvikling.
  • Forældrene kan være med til at sikre gode overgange - både til Engskolen, i løbet af tiden på Engskolen og videre fra Engskolen.

 

Aktiviteter, der skal understøtte det gode samarbejde:

  • 2 årlige skole/hjem samtaler. Disse samtaler afholdes i forbindelse med udarbejdelse af elevplanen i efteråret og i foråret. Herudover samtaler efter behov.
  • 2 årlige forældremøder med klassens/gruppens team.
  • 2 årlige ”forældre-morgenkaffe”. Forældrene får ved disse lejligheder mulighed for at møde skolens ansatte, også dem de ikke møder i det daglige. Ligeledes er der mulighed for, (såfremt det er hensigtsmæssigt for barnet), at følge en morgen i klassen og at være med på sidelinjen i undervisningen.
  • 2 årlige forældre-cafeer, hvor emner af interesse for forældregruppen tages op til gensidig inspiration, sparring osv.
  • Forældremøde for nye børn og forældre til kommende børnehaveklasse i juni måned.
  • Og dertil et udvidet forældresamarbejde på det uformelle plan, og som kommer til udtryk i en tæt daglig eller ugentlig dialog mellem hjem og skole.

 

Kontaktforældre                 

 

Formålet med kontaktforældrene er at:

  • Fremme dialogen mellem forældre, lærere og pædagoger i den enkelte klasse.
  • Styrke klassens trivsel, fællesskab og samarbejde.
  • Fremme fællesskabet i klassens forældregruppe.

Der vælges på skoleårets første forældremøde to eller flere kontaktforældre i hver klasse eller gruppe.

Man vælges for et år ad gangen.

 

Arbejdsområde:

Kontaktforældrenes opgave er at være bindeled mellem klassens forældre og klassens lærere og pædagoger, samt mellem klassens forældre og skolens bestyrelse. Som bindeled kan man som kontaktforælder være med til at:

  • Tage initiativ til sociale arrangementer. Sociale arrangementer kan afholdes med og uden deltagelse af lærere og pædagoger.
  • Medinddrage eleverne.
  • Planlægge og afholde forældremøder, herunder at sørge for, at vigtige emner og problemstillinger kommer med på forældremødernes dagsordener.
  • Formidle emner til diskussion i skolebestyrelsen, og emner fra skolebestyrelsen til diskussion i klassens forældregruppe.
  • Tage imod nye forældre og børn i klassen.
  • Formidle erfaringer som kontaktforældre videre til efterfølgende kontaktforældre i klassen.

 

Kommunikation

 

Al kommunikation mellem forældre og skole tager afsæt i en forståelse af, at vi alle har samme mål: Den bedst mulige udvikling for hvert eneste barn på Engskolen.

Derfor bærer kommunikationen på skrift og i tale præg af at være åben, ærlig og med ”god tone”, gensidig respekt og anerkendelse.

Kontaktpersoner

  • Når et barn begynder på Engskolen, får barnet en kontaktlærer.
  • Hvis et barn er indskrevet i fritidstilbuddet, tildeles ligeledes en kontaktpædagog.
  • Kontaktlærer og kontaktpædagog forestår den daglige kontakt mellem skolen og hjemmet.

 

Procedure for kontakt i hverdagen

På Engskolen anvender vi AULA til kontakt og information imellem skole og hjem.

Hvert klasse- eller gruppeteam, samt fritten og klubben, har desuden en teamtelefon.

Teamtelefonen bruges til små korte daglige sms-beskeder om ”dagsformen”, sygdom, for sent fremmøde, eftermiddagens afhentning osv.

Ved længere beskeder eller drøftelser bruger man AULA.

Telefonen og beskedsystemet tjekkes løbende i løbet af dagen, men opkald besvares ikke i skoletiden.

Beskeder m.v. besvares af en fra teamet i løbet af 1 – 2 hverdage.

Kommunikation om børn foregår, hvor der ikke er tilstedeværende børn.

Beskeder til fritidsinstitutionen skal gives til henholdsvis Fritten, Klubben eller Engen.

 

Daglig og ugentlig overlevering

Engskolen prioriterer den tætte kontakt og den løbende overlevering til forældrene.

Kontakten har til formål at informere forældrene om børnenes dag og give dem mulighed for aktiv deltagelse i deres børns skoleliv.

Hver klasse eller gruppe aftaler sammen med forældrene hvordan det bedst gøres for netop denne målgruppe.

Nogle klasser bruger ugeplanen, andre ugebreve og andre bruger teamtelefonen dagligt til små beskeder eller billeder fra elevernes hverdag.

Det er op til det enkelte team at finde den model, der passer bedst, i samarbejde med elevgruppens forældre.

 

Hvornår ringes der hjem?

Hvis barnet har haft en svær dag (eksempelvis været ulykkelig, kommet til skade, været udsat for mobning, været voldsom i sin adfærd, forladt skolen uden aftale eller virket syg), ringer vi til forældrene.

 

Skolen/fritidstilbuddet har ansvaret for barnet, i den tid han/hun er her, og vi vil altid forsøge at ændre i rammerne omkring barnet for at skabe størst mulig trivsel.

Vi ringer derfor ikke for at aflægge rapport om alt, og heller ikke med en forventning om, at forældrene skal skælde barnet ud. Derimod ringer vi, så forældrene ved, det har været svært, og således at de har mulighed for at forstå, hvorfor barnet måske er ked af det.

 

Såfremt der er tale om noget tilbagevendende, finder vi tid til en samtale, hvor vi sammen kan lede efter måder at hjælpe barnet på til en bedre trivsel.

 

Forventninger til hinanden

 

For at sikre, at vi kan skabe den bedste skole og fritidstilbud til vores børn, har vi som skole og forældre gensidige forventninger til hinanden.

 

Engskolen forventer, at forældrene:

  • Udviser positiv interesse for barnets skole og fritid og medvirker til løsning af eventuelle udfordringer.
  • Er aktive, deltagende og holder sig orienteret i AULA.
  • Giver besked om barnets fravær til team-telefonen og fritidsinstitutionen, og afbestiller taxi der hvor det er bestilt.
  • Deltager i forældremøder, skole/hjemsamtaler og andre arrangementer på skolen.
  • Giver tilbagemelding til fritidstilbuddet omkring ferieafholdelse på skolefridage og i ferier.
  • Svarer på telefonopkald fra skolen/fritidstilbuddet eller ringer tilbage snarest muligt.

 

Herudover har forældrene ansvar for, at:
  • Børnene møder til tiden.
  • Børnene møder veludhvilede i skolen og har frokost med, hvis ikke de deltager i skolens madordning.
  • Børnene har frokost med i fritidsinstitutionen i skoleferier og i ferier.
  • Tjekke skoletasken for eventuelle sedler og breve.
  • Børnene har deres skolesager i orden (penalhus, bøger, gymnastiktøj m.m.)
  • Børnene er klædt på efter vejret.

 

Forældrene forventer/kan forvente, at Engskolen:

  • Er med til at skabe et skole/hjem samarbejde, hvor barnets læring, udvikling og trivsel er i centrum.
  • Tager ansvar for barnets udvikling og læring, udfordringer, sorger og glæder, når barnet er på skolen.
  • Har en anerkendende tilgang til samarbejdet og inddrager forældrene som ligeværdige parter.
  • Skaber et differentieret skole-hjem-samarbejde, der tilpasses den enkelte families ressourcer.
  • Er tydelige og konstruktive i krav til forældre og børn.

 

 

 

 

Revideret april 2019