Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejdet med forældre

Her kan du læse, hvad der er rart at vide som ny forælder, samt hvilke forventninger vi har til hinanden om kommunikation i dagligdagen, ved sygdom, i ferier, samt hvordan vi sammen hjælper børnene til at rumme hinandens forskelligheder.

 

SPECIELT TIL NYE FORÆLDRE

Børnene og de unge er meget forskellige

I fritidstilbuddet går kun børn og unge fra Engskolen, som er en specialskole for både børn med lettere generelle indlæringsvanskeligheder og gennemgribende udviklingsforstyrrelser. Det er meget forskelligt, hvordan børnenes udfordringer viser sig, og vi tilrettelægger dagligdagen ud fra dette. Nogle virker urolige og ukoncentrerede, nogle har svært ved at skabe relationer, nogle har motoriske udfordringer, nogle kan virke voldsomme, mens andre er mere stille og indadvendte.

Men først og fremmest er det nogle utroligt søde børn. De skal bare støttes mere end andre børn til at have en hverdag med gode oplevelser og udfordringer, de kan klare.

Som ny forælder kan man godt blive forskrækket første gang, man oplever, at nogle børn er voldsomme, taler grimt eller er urimelige overfor andre. Nogle gange ser man heller ikke, hvad ens eget barn laver af ”unoder”. I må altid spørge, hvis jeres barn kommer hjem og fortælle om en episode. På den måde kan vi hjælpe hinanden med at lære børnene at være sammen på en god måde.

 

Den første tid

Børnene plejer at falde hurtigt til. I den første uges tid er barnet som regel ”hjemme” i fritidstilbuddet, indtil vi har lært hinanden at kende, inden man kommer med på en tur. Ligeledes laver vi de første uger i august, hvor der starter flest nye børn, et særligt program for dem, så de både lærer hinanden, de voksne og institutionen at kende og kan blive rigtig trygge.

 

Kontaktpædagog

Alle børn har en kontaktpædagog, som samtidig er den, der har timer i barnets klasse. Det er kontaktpædagogen og kontaktlæreren, som har en særlig opmærksomhed på barnets trivsel, udvikling og læring, samt den primære kontakt til jer forældre.

 

KOMMUNIKATION MELLEM FORÆLDRE OG SKOLE / FRITIDSTILBUD

Den daglige kontakt

I det daglige er det vigtigt, vi får telefonisk besked, hvis barnet ikke kommer, eller hvis nogle aftaler om gå-hjem-tider skal ændres.

Forældre er altid velkomne til at ringe eller skrive og spørge, hvordan det går. Skriv meget gerne til os på Aula. Hvis man henter sit barn, er det også en mulighed for at opleve sit barns dagligdag. Det er vores ansvar at sige, hvis det passer dårligt at snakke lige på dét tidspunkt.

Begge parter, pædagoger og forældre, skal kontakte hinanden, hvis noget bekymrer eller man undrer sig over noget. Sådan hjælper vi barnet bedst, og vi undgår misforståelser.

Hvis der er mere alvorlige ting, vi skal tale om, foregår det et sted, hvor hverken dit eget eller andre børn lytter med. Hvis det er en samtale, der kræver længere tid, aftaler vi dette. Det er også vigtigt, vi får besked, hvis der sker noget derhjemme, som betyder noget for barnets trivsel – f.eks. hvis en bedsteforælder bliver meget syg, eller hvis katten dør. På den måde kan vi bedre forstå og støtte op om barnet.

 

Mobiltelefoner

Mange børn har deres egne mobiltelefoner, og det er der rigtig mange gode ting ved, både praktisk og til at spille på.

Det er dog vigtigt for os at sige, at aftaler skal laves med personalet og ikke med børnene alene. Det gælder f.eks. hvis barnet pludselig skal hjem på et andet tidspunkt.

Alle børn oplever af og til noget, som gør dem kede af det. Hvis de ringer til forældrene fra deres egne telefoner og fortæller om noget sådant, er det vigtigt, at I opfordrer dem til at snakke med os om det – og at I selv kontakter os. Kun på den måde kan vi hjælpe børnene med det, der er svært. Vi undgår også, at børnene spiller os ud mod hinanden eller sætter jer i et dilemma, fordi I ikke er der og kan hjælpe barnet.

 

Skoleferier og skolefridage

Forud for en ferie skriver til ud til forældrene på Aula og beder om at melde tilbage, om barnet kommer. Det er meget vigtigt, at I svarer på denne besked inden deadline.

Når vi ved i god tid, hvem der kommer, betyder det at vi kan:

  • Planlægge aktiviteter for børnene i den pågældende ferie. Vi planlægger ud fra, hvilke børn vi kan sætte sammen på ture eller aktiviteter og leg ”herhjemme”, deres alder og interesser osv.
  • Forberede visualisering for dem, der har behov for det.
  • Aftale med forældrene, hvis der er noget særligt, vi skal tage højde for.
  • Forberede det praktiske, eksempelvis bestille billetter eller indkøbe materialer.
  • Sikre passende bemanding, gerne så alle børn har nogle kendte voksne, eventuelt vikarer.
  • Sikre transportordning til de børn, som normalt har det.

 

Når der dukker børn op, som ikke er tilmeldt ferien, betyder det at:

  • En tur, som de tilmeldte børn er stillet i udsigt, måske må aflyses.
  • Der måske er for få voksne til at kunne dele børnene op.
  • Børnene, som ikke var tilmeldt, ikke er forberedt på hvem de skal være sammen med.
  • Det påvirker de andre børn, hvis der pludselig dukker nogen op, de ikke havde regnet med.

 

Når der er tilmeldte børn, som ikke dukker op, betyder det at:

  • Der måske er flere voksne på arbejde end nødvendigt – det betyder, at der afholdes mere ferie på andre tidspunkter, hvor der er brug for dem.
  • Der er børn, som havde set frem til at skulle lege med deres kammerat, som ikke kom alligevel.

 

Derfor appellerer vi til, at alle forældre husker, hvor vigtigt det er for os at vide, om jeres barn kommer eller ej i en ferie eller på en skolefridag.

I ferier og på skolefridage skal barnet være her senest kl. 10 af hensyn til dagens program, og I skal ikke regne med at kunne hente jeres barn før kl. 15:30, medmindre andet er aftalt. Barnet skal have en madpakke med og tøj efter vejret.

 

Sygdom og fravær

Er dit barn syg eller af andre årsager ikke kommer, skal I give besked til teamtelefonen. Ellers bruger vi nemlig en del tid på at finde ud af, hvorfor barnet ikke er dukket op – og den tid vil vi hellere bruge på de børn, der er her.

Bliver barnet sygt eller kommer til skade hos os, kontakter vi forældrene. Det er derfor vigtigt, at vi også har telefonnumre til eventuelt arbejde, og at vi får besked, når I skifter telefonnumre.

 

Hjemkørsel

Alle generelle aftaler vedr. transportordning sker ved henvendelse til skolens sekretær.

I forbindelse med ferieperioder giver vi en samlet besked til taxaselskabet om kørslerne.
Ved sygdom eller fridage er det forældrenes ansvar at give besked direkte til taxaselskabet.

 

Kultur og religion

På Engskolen er der mange nationaliteter, kulturer, religioner og familiemæssige baggrunde repræsenteret. Vi elsker denne mangfoldighed og ser det som en vigtig opgave at lære børnene at respektere hinanden. Vi vil gerne være et sted, hvor alle oplever, at der er plads til dem – uanset deres baggrund. Er der specielle forhold, som gør sig gældende, må forældrene tale med os om dette.

Integration kræver den rigtige indstilling fra alle parter.

Vi forventer af vore danske forældre, at de lærer deres barn at respektere deres kammerater med anden kulturel baggrund, f.eks. ved ikke at komme med racistiske udtalelser.

Ligeså forventer vi, at forældre med anden kulturel baggrund hjælper deres barn til at respektere den danske kultur, de lever i, og ikke kommer med racistiske udtalelser – samt at forældrene henvender sig til os, hvis der er noget, de synes vi griber forkert an, så vi kan tale om det.

Forældrene kan forvente en stor imødekommenhed fra vores side. Vi gør os umage med at gøre forældrene trygge, også ved situationer, som man ikke kender fra sin egen kulturelle baggrund – eksempelvis deltagelse på koloni, svømmehal eller kammerater på besøg. Vi svarer på alle de spørgsmål, der måtte være i den forbindelse, så forældrene ikke skal gætte på, hvordan vi griber det an.