En af de helt centrale fokuspunkter på Engskolen er at arbejde med elevernes livsduelighed, og det at bidrage til at udvikle hele mennesker, som kan og vil tage ansvar for deres eget liv. Derfor er livsduelighed et centralt tema igennem hele skoleforløbet på Engskolen.
De fleste af vores elever bliver transporteret til skole med minibus eller taxi de første mange år af deres skoleliv, men det er ganske væsentlig, at alle vores børn på sigt lærer deres by at kende, lærer at bruge offentlig transport og at finde frem, også til et sted man ikke har besøgt før osv.
Derfor er det en del af den socialpædagogiske indsats på mellemtrinnet, at man lærer selv at komme i skole, en opgave som ofte løftes i et samarbejde mellem skole, fritidstilbud og hjem.
Madskolen er også en væsentlig del af det at arbejde med børn, der skal udvikle sig til livsduelige unge. Her får eleverne viden om kost og ernæring, det sunde/gode liv, madens vej fra jord til bord, økonomi og indkøb, planlægning, menu-sammensætning, hygiejne, tilberedning, tilsmagning osv.
Det er vores håb og ambition, at vores elever her erhverver sig gode madvaner, som de vil tage med sig videre i livet.
Undervisningen i livsduelighed er altid praktisk og oftest væk fra den almindelige skoleramme, derfor er et tæt samarbejde med vores nære omgivelser en forudsætning og skolen har heldigvis en masse gode ”venner”, som vi samarbejder med i den daglige undervisning.
Vi har bl.a. partnerskab/samarbejde med Kattinge Værk ved Roskilde. Her afholder vi udeskoleforløb med forskellige varigheder. Nogle klasser vælger at afholde deres lejrskole der.
Endvidere samarbejder vi med: Billedskolen, Skaterparken, Settlementet, København Bymuseum, Lyrskovsgade Bibliotek, Street Mekka, Fitness.dk, Fisken, Kristkirken og institutioner/virksomheder i forbindelse med erhvervspraktik og skolepraktikker.
Vi har desuden et rigtigt godt samarbejde med Ungdomsskolen – både omkring afgangsprøvehold, bevægelse i undervisningen, lektiecafe og eftermiddagshold.