Praktisk

Her kan du se adresser og telefonnumre, samt læse om åbningstiden, indskrivning til institutionen, betaling, forsikring, bortkomne ting, kost og solcreme.

Adresser m.v.

Specialfritidsinstitutionen ved Engskolen
Haderslevgade 6
1671 København V

Tlf. 51 62 84 21

Vesterfælledvej 19, 1.
1750 København V

Tlf. 51 62 84 32

Udover disse telefonnumre kan forældre altid ringe eller sms’e til teamtelefonen for ens barns klasse.
Marianne (leder af fritidstilbuddet) kan kontaktes på tlf.nr. 51 62 84 30.

Åbningstid

Fritidstilbuddet har åbent mandag – fredag kl. 7-17. Derudover er der aftenåbent (udvidet åbningstid) i klubben om onsdagen til kl. 20.

Morgenåbent er et tilbud til alle børn på Engskolen fra kl. 7. Der tilbydes morgenmad og hygges om børnene, så de får en rolig og tryg start på dagen.

Indskrivning

Når et barn visiteres til Engskolen, modtager forældrene et optagebrev. Her fremgår det, hvem man skal kontakte for at få sit barn indskrevet i Engskolens fritidstilbud. Man kontakter ikke pladsanvisningen direkte, når der er tale om et specialfritidstilbud.

Forældre er også velkomne til at kontakte fritidsinstitutionens leder, Marianne, på tlf.nr. 51 62 84 30.

Betaling

Betalingen for en plads hos os er den samme som i andre fritidstilbud og klubber i Københavns Kommune, og opkræves af Forældrebetalingen. Der er mulighed for søskenderabat, økonomisk friplads og socialpædagogisk friplads.

Forsikring

Det er heldigvis sjældent, at nogen kommer til skade her, men selvfølgelig kan det forekomme.

Institutioner kan ikke tegne en kollektiv ulykkesforsikring, som omfatter børnene. Det betyder, at hvis der sker et hændeligt uheld – eksempelvis at to børn støder sammen under leg, og den ene kommer til skade – så dækker vores forsikring ikke.

Husk derfor at tegne en børneulykkesforsikring på dit barn! En sådan forsikring dækker hele døgnet – både derhjemme, i skolen og i fritidstilbuddet. Samtidig vil vi opfordre til at tegne en familieansvarsforsikring, som kan dække, hvis barnet kommer til at forvolde skade på andre børn eller ting.

Bortkomne ting

Hvis børnene medbringer legetøj, elektroniske spil, mobiltelefoner og lignende, er det på eget (forældrenes) ansvar. Dette gælder ligeledes tøj, fodtøj, briller m.v. Man kan således ikke forvente, at bortkomne eller ødelagte effekter erstattes.

Vi ser det dog som en pædagogisk opgave at lære børnene at passe på institutionens såvel som andre børns ting. Dette foregår ved samtaler i de konkrete situationer og i socialfag, hvor vi arbejder på at lære børnene at sætte sig i andre børns sted, og at hjælpe dem til en forståelse af, at handlinger har konsekvenser – både for dem selv og for andre. Vi arbejder hele tiden ud fra en forståelse af, at børnene gør det rigtige, hvis de kan.

Såfremt et barn har ødelagt eller taget noget, som tilhører et andet barn eller institutionen, vil forældrene blive inddraget, så vi sammen kan hjælpe barnet.

Vi hjælper børnene med at holde styr på deres ting ved eksempelvis at bede dem hænge overtøj og lignende i garderoben. Det er dog en vanskelig opgave, og ofte kan børnene ikke engang selv genkende deres tøj. Det er forældrenes ansvar at sørge for navn i tøj og fodtøj, så vi lettere kan hjælpe barnet med at holde styr på sine ting.

Kost

For de børn, der kommer om morgenen, er der morgenmad indtil 7:45. Om eftermiddagen tilbyder vi et mellemmåltid, som oftest består af frugt, grønt og rugbrød. Ind imellem laver vi mad som en aktivitet sammen med børnene og de unge.

Mange børn og unge bliver overgearede af for meget sukker. Derfor må de ikke indtage kage, slik, sodavand, chips og lignende hos os, og hvis de har det med, beder vi dem om at lade det blive i tasken. Der vil kun undtagelsesvist blive serveret kage eller is hos os.

Vi bruger måltidet som en hyggestund og til at tale om kost – eksempelvis hvad der er sundt og usundt, og hvor store mængder mad, der er nødvendig.

Vi tilbyder mad ud fra disse principper:

• Vi tilbyder sund mad, oftest indeholdende frugt eller grønt
  • Rugbrød og gulerødder eller lignende skal være tilgængeligt
  • Vi vælger så vidt muligt økologiske, grove og fedtfattige produkter
  • Vi forsøger at begrænse sukker – ikke ved at vælge light produkter men ved at udelade eller reducere sukkermængden
  • Vi serverer halal mad, eller som minimum er der et halal alternativ
  • Vi tager højde for lægedokumenteret allergi eller andre sygdomme, som kræver diæt – det vil sige, at hvis forældrene ikke leverer diætmaden, er det vores opgave at sørge for dette

Solcreme

Vi forsøger at bruge solcreme, når vi er i solen i længere tid; men vi kan ikke garantere, at vi altid kan komme til det i løbet af dagen. Vi vil gerne opfordre til, at jeres barn er smurt med solcreme om morgenen, og ligeledes give os besked, hvis dit barn meget let bliver solskoldet, så vi kan være ekstra opmærksomme på det.