Engskolens fritidstilbud

Hvad er et fritidstilbud?

Københavns Kommunes Fritidsordning (KKFO) er et institutionstilbud, som både er en del af skolens virksomhed og samtidig et særligt tilbud om en indholdsrig fritid med alsidige og udviklende aktiviteter, som forældrene aktivt vælger til og betaler for.

Engskolens fritidstilbud

Engskolen fritidstilbud dækker 0.-10. klasse, og det er kun for børn, der går på Engskolen.

Fritidstilbuddet opdeles i afdelinger efter alder, modenhed og interesser. De yngste og mellemstore børn har deres fritidstilbud i samme lokaler som deres skolegang, således at vi sikrer en dag uden alt for mange skift. De ældstes fritidstilbud kalder vi ”Klubben”, og den er beliggende 5-10 minutters gang fra skolen.

Vi tilbyder en indholdsrig fritid med alsidige og udviklende aktiviteter, som er tilpasset det enkelte barns alder,  interesser og udviklingsniveau. Ligeledes tilpasses graden af struktur og forudsigelighed til børnenes behov.

Vi lægger stor vægt på at udvikle børnenes og de unges venskaber og fritidsinteresser. Dette sker gennem leg, fysiske aktiviteter såsom fodbold og svømning, ture, aktiviteter i huset samt fællesskab på tværs af alder.

Legens betydning

Der sker meget udvikling gennem leg. Børnene lærer at forhandle med hinanden og lave aftaler, at bruge og udvikle deres fantasi og nysgerrighed, at tilsidesætte egne umiddelbare behov, fordi relationerne er vigtige, at afprøve roller, at overholde regler i legen, at udvikle sig sprogligt, at håndtere følelser og at fordybe sig.

Derfor prioriterer vi legen højt - både som en igangsat aktivitet med nødvendig rammesætning, støtte og guidning - og som en børneinitieret aktivitet, vi faciliterer.

Hvor det giver mening, forsøger vi at skabe rammer for leg og aktiviteter på tværs af alder, da dette bidrager til udvikling af sociale kompetencer. De yngste ser op til de ældre børn og lærer af dem. De ældste børn vokser af at blive set op til, og de lærer at udvise omsorg og tage ansvar.

Relationernes betydning

Jo ældre, børnene bliver, jo mere er relationer til jævnaldrende afgørende. Vi ser det som en vigtig opgave at guide dem til at  udvikle og vedholde venskaber, samt lære at kommunikere hensigtsmæssigt og respektfuldt, også på sociale medier. Her bruger vi ofte det uformelle samvær og aktiviteterne som det, de kan være sammen om.

Interessernes betydning

Nogle gange har børnene interesser i forvejen, som vi forsøger at indtænke i vore aktiviteter - eksempelvis rollespil, fodbold og Playstation.

Andre gange skal børnene udfordres gennem planlagte aktiviteter, de ikke selv ville have søgt, for dels at opdyrke interesser, og dels udvikle nogle kompetencer, de mangler for at kunne mestre livet bedre.

Pædagoger igennem hele dagen

Fritidstilbuddet har en god normering, der gør det muligt at støtte både det enkelt barn og gruppen i deres udvikling. Alle børn har en særlig kontaktpædagog, og alle pædagoger har timer i skolen. Det betyder, at der omkring hvert barn er et team bestående af lærer og pædagoger, som sammen  sætter mål og er ansvarlige for det enkelte barn og dennes trivsel, læring og udvikling.

Tilsynsrapport 2020_1.pdf

Shape Created with Sketch.